کود برای گیاهان آپارتمانی

کود برای گیاهان آپارتمانی

از مهم‌ترین عواملی که باعث زیبایی و شادابی گیاهان در منزل می‌شود رسیدگی، تغذیه و انجام کوددهی مناسب به آنها است. در این مراحل انتخاب و استفاده از بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی و خانگی یکی از مهم‌ترین و البته سخت‌ترین قسمت‌های نگهداری گیاهان است. کودها دارای ویژگیهای متفاوت و متنوعی است. این تنوع در نوع ترکیب، مواد معدنی و مغذی آنها و همچنین در نحوه و میزان استفاده و اینکه کود برای چه نوع گیاه، برای گیاهان برگ‌دار، برای گل‌ها و برای درختان میوه مناسب است.

در انتخاب کود مناسب باید بعد از اینکه نیاز گیاه شناسایی شد، کود متناسب با آن نیاز را تهیه و استفاده کرد. دراین‌بین فاکتورهایی وجود دارد که در ادامه مقاله به آنها برای شناسایی بهتر نیاز گیاهان می‌پردازیم.

انتخاب کود برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان خانگی را می‌توان به دودسته با گیاهان برگ‌های تزیینی و گیاهان گل‌دار تقسیم‌بندی کرد. برای گیاهان گل‌دار کودهایی که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن می‌باشد بهتر هستند، و گیاهانی که فقط برگ‌های تزیینی دارند به کودهایی با نیتروژن بیشتر نیازمندند. برای این نوع گیاهان می‌توان از کودهای کامل که شامل مقدار برابری از پتاسیم، فسفر و نیتروژن است استفاده کرد.

چه موقع باید به گیاهانتان غذا بدهید؟

زمان مناسب برای کوددهی به گیاه به‌طورکلی در فصل رشد انجام می‌شود. درصورتی‌که تازه گلدان گیاه را عوض کرده‌اید، چند ماه تا تمام شدن غذای درون کمپوست فرصت دارید. اکثر گیاهان هر 2 تا 4 هفته یکبار به غذا نیاز دارند. همچنین اگر گیاه در شرایط نامناسب است و نیاز به تغذیه و تقویت دارد در اولین فرصت این کار را انجام داده و شرایط مناسب را برای گیاه فراهم کنید.

غذادهی مناسب و یکنواخت به گیاه نکته‌ای بسیار مهم است که از بروز مشکلات زیادی برای گیاه جلوگیری می‌کند. همچنین نباید یک‌دفعه و پس از مدتی کلی گیاه را تغذیه کرد. این کار باعث ایجاد پژمردگی برگ‌ها و بدشکل شدن آنها می‌شود. اغلب دادن کود گل‌های آپارتمانی کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است.

نیاز کودی گیاهان با یکدیگر متفاوت است

برخی از گیاهان نیاز به استفاده از کود برای تغذیه ندارند. گیاهانی مانند کاکتوس که دارای رشد کم هستند ازاین‌قبیل گیاهان هستند. اما برخی از کاکتوس‌ها دارای گل هستند که از غلظت یک‌چهارم کوددهی معمول برای سایر گیاهان می‌توان برای کاکتوس‌های که گل می‌دهند استفاده کرد. کود بیشتر در این گیاهان باعث نتیجه معکوس می‌شود و ساقه گیاه را ضعیف می‌کند.

بهترین زمان برای کوددهی گیاهان

به‌طورکلی بهترین زمان برای کود دادن به گیاهان خانگی و گیاهان آپارتمانی فصل بهار و تابستان است. اما برای گیاهانی که تازه به گلخانه خود اضافه کرده‌اید یا گلدان گیاه خود را تعویض کرده‌اید ابتدا مکان را ایجاد کنید و بعد از یک ماه کوددهی مناسب را آغاز کنید.

در برخی موارد نیاز است تا دستور استفاده نوشته شده روی بسته کود از طرف کارخانه رعایت نشود و بهتر این است که مقدار استفاده را کمتر از میزان نوشته شده کرد تا گیاه دچار زیادی مواد غذایی نشود. برای گیاهان جوان‌تر فاصله کمتری بین کوددهی‌ها و برای گیاهان زینتی و گل‌دار فاصله یک ماه بین کوددهی زمان مناسبی است.

کود برای گیاهان آپارتمانی

کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی

یکی از کودهای مناسب برای گل‌وگیاه خانگی و گیاهان آپارتمانی، کود مایع است. بیشتر برای شاخ‌وبرگ گیاه کاربرد دارد و به‌اندازه کافی به ریشه گیاه می‌رسد. می‌توان آن را باتوجه‌به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کرد. به علت اینکه اسپری می‌شود بهتر است در زمان خنکی هوا انجام شود تا گل‌های گیاه دچار آفتاب‌سوختگی نشود.

مزایای استفاده از کود گیاهان آپارتمانی

  • حاوی اسیدهای آمینه است که باعث تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه می‌شود.
  •  به جز ترکیبات قلیایی با اغلب آفت‌کش‌ها قابل اختلاط است.
  •  حاوی کلات ریزمغذی‌های روی، آهن، منگنز، مس و عناصر برم و مولیبدن به‌صورت مایع است.
  •  حاوی عناصر npk به‌صورت مساوی جهت رشد و نمو کلیه گونه‌های گیاهی.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت