کود های شیمیایی

کود های شیمیایی

آنچه به‌عنوان ساختار کود شیمیایی (Chemical fertilizer) از آن نامبرده می‌شود، در حقیقت به‌عنوان کود معدنی، مصنوعی یا سنتتیک نیز شناخته می‌شود که از مواد تصفیه شده به همراه پرکننده‌های شیمیایی ساخته شده است. اجزای تشکیل‌دهنده کود های شیمیایی، به‌طورکلی از مواد معدنی نظیر سنگ‌ها و فرآورده‌های نفتی ساخته می‌شود.

برخی از انواع مختلف Chemical fertilizers سولفات آمونیوم، فسفات آمونیوم، نیترات آمونیوم، اوره و کلرید آمونیوم هستند.

اغلب کشاورزان و باغداران کودهای شیمیایی را به دلیل اینکه این محصولات دارای منبعی غنی از ۳ ماده مغذی مهم ازت، فسفر و پتاسیم هستند، به دیگر محصولات ترجیح می‌دهند. در کنار مزایای این نوع کودهای شیمیایی، آنها حاوی ترکیبات سمی و اسیدهایی هستند که قابلیت تأثیرگذاری بر رشد گیاه را دارند.

کاربردهای کود شیمیایی در کشاورزی

کود ماده‌ای طبیعی یا مصنوعی بوده که حاوی موادی برای رشد و حاصلخیزی گیاهان است. کودها باعث افزایش حاصلخیزی طبیعی خاک می‌شوند یا عناصر شیمیایی تخلیه شده توسط محصولات قبلی را در خاک جایگزین می‌کنند.

استفاده از کود های شیمیایی سبب افزایش بازدهی محصول می‌شود. اما از عوارض آن می‌توان به سخت شدن خاک، کاهش ماده آلی و pH خاک پس از یک دوره طولانی نام برد که نتیجه آن، ازدست‌دادن بهره‌وری خاک است.

مزایای استفاده از کودهای شیمیایی

دارابودن برچسب استاندارد

میزان مواد مغذی موجود در کودهای آلی مشخص نیست، اما در کودهای شیمیایی نسبت این مواد، روی برچسب‌ها تعریف شده است بنابراین خطر کوددهی بیش از حد را به حداقل می‌رساند.

کود‌های شیمیایی باکیفیت، فاقد آفات و بذر علف‌های هرز نهفته در محصول هستند و از طرفی چون کودهای آلی به‌سادگی نمی‌توانند مقدار مواد مغذی موردنیاز گیاهان را تأمین کنند، کودهای شیمیایی گزینه مناسبی جهت انتخاب هستند.

کود های شیمیایی باعث بازدهی سریع‌تر

پس از مدت کوتاهی از افزودن کود های شیمیایی به خاک، نتایج حاصل شده قابل رویت هستند. زیرا این کودهای شیمیایی مواد مغذی را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به کودهای مصنوعی – شیمیایی به گیاهان منتقل می‌کنند.

کود های شیمیایی و معایب آن

عدم بهبود و تقویت خاک

کود شیمیایی از رشد گیاهان حمایت می‌کنند، اما برای بهبود ساختار خاک و محافظت از ریز مغذی‌ها به علت نداشتن مواد عالی تقویت و حمایتی از خاک انجام نمی‌دهند.

عدم سازگاری با محیط‌زیست

کودهای شیمیایی زمانی که با آب باران شسته می‌شوند، امکان انتقال به مناطق دیگر را دارند. به همین دلیل، کود می‌تواند آبراه‌ها و منابع آب زیرزمینی را آلوده کرده و به طور بالقوه به حیوانات وحشی محلی یا افراد آسیب برساند.

کوددهی بیش از حد و کاربردهای مکرر

دررابطه با استفاده از کودهای صنعتی نکته مهم این است که باید میزان کود مورداستفاده برای اصلاح خاک باید کنترل شده باشد. رها شدن سریع مواد مغذی سبب می‌شود که این کودها بیش از حد در اختیار گیاهان قرار بگیرند و آن‌ها را نابود کند.

تولید مواد سمی

این نوع کودها به دلیل تولید مواد سمی از قبیل آرسینینگ، کادمیوم و اورانیوم برای کاربردهای مکرر، pH خاک را به طور دائم از بین می‌برد و به انتشار گازهای گلخانه ای و آسیب جدی به اکوسیستم های میکروبی منجر شود.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت