تفاوت کود شیمیایی و کود آلی

کود شیمیایی و کود آلی

مدیریت مواد مغذی خاک برای تولید پایدار زیست‌توده و حفظ کیفیت خاک ضروری است. کود آلی باعث افزایش pH خاک، غلظت نیتروژن، فسفر و کاتیون‌های اصلی می‌شود. قبل از استفاده از کودهای آلی باید میزان مواد مغذی موردنیاز گیاه، ترکیبات مختلف کودهای آلی، نوع و خواص خاک و شرایط محیطی در نظر گرفته شود.

با انجام مدیریت صحیح کاربرد کودها، نه‌تنها می‌توان تولید را افزایش داد بلکه می‌توان کیفیت و ساختار خاک را بهبود بخشید؛ بنابراین کود آلی باید به‌عنوان جایگزینی برای کودهای شیمیایی در تولید محصولات بکار گرفته شود. در این مقاله از شیمی گل قصد داریم تا تفاوتهای میان تفاوت کود شیمیایی و کود آلی را برای شما تشریح کنیم تا بهترین نتیجه را از این مواد در زراعت خود دریافت کنید.

تفاوت کودها در توزیع مواد مغذی

کودها برای تأمین مواد مغذی گیاهان و بهبود رشد آنها استفاده می‌شود. کمبود مواد مغذی خاک یکی از مشکلات شایع در زمین‌های زراعی و باغی است. تفاوت این کودها در میزان مواد مغذی این است که کودهای شیمیایی به میزان مساوی از سه ماده مغذی ازت، فسفر و پتاسیم دارا هستند. درحالی‌که کودهای آلی نسبت نامساوی از این مواد مغذی اصلی را دارند. کود آلی ممکن است از نظر یکی از مواد مغذی سرشار باشد و در بقیه موارد سطح کمی داشته باشد. یکی از عوامل برای مقایسه کودهای آلی و شیمیایی را می‌توان توزیع مواد غذایی نام برد.

اختلاف هزینه در کودهای آلی و شیمیایی

از دیگر تفاوت کود شیمیایی و کود آلی می‌توان به قیمت آنها اشاره کرد. کودهای آلی معمولاً بسیار گران‌تر از کودهای شیمیایی هستند. بیشتر به این دلیل که کودهای شیمیایی نسبت به کودهای آلی دارای غلظت بیشتری از مواد مغذی در هر وزن از محصول هستند. برای تأمین مقدار مواد مغذی که یک کیلو کود شیمیایی فراهم می‌کند، به چندین کیلو کود آلی نیاز است. هزینه بالاتر کود آلی یکی از بزرگ‌ترین دلایل گران بودن محصولات ارگانیک نسبت به غیر ارگانیک است.

تفاوت در تأمین مواد مغذی

یکی از جنبه‌های کودهای آلی قابلیت تجزیه و رهایی آهسته آنهاست. تجزیه کند کودهای ارگانیک دارای مزایا و معایبی است. از جمله، کاهش آهسته به معنی کاهش خطر آلودگی کوددهی بیش از حد است. اما گاهی اوقات این کندی تجزیه، کودهای آلی قادر به تأمین منابع موردنیاز مواد مغذی در زمانی که گیاه نیاز دارد، نیست. برخلاف کودهای آلی، کودهای شیمیایی همیشه در صورت نیاز، مواد مغذی گیاهان را تأمین می‌کنند.

تفاوت در میزان اسید

میزان اسید موجود در کودها دیگر تفاوت کود شیمیایی و کود آلی است. کودهای شیمیایی برخلاف کودهای آلی، از میزان بالای اسیدهایی همچون اسیدسولفوریک و اسید هیدرولیک برخوردارند. این مقدار زیاد اسید منجر به ازبین‌رفتن باکتری‌های نیتروژن که در تأمین نیتروژن یک گیاه درحال‌رشد مفید است، می‌شود. در مقابل، کودهای آلی از رشد باکتری‌های تثبیت‌کننده نیتروژن پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت در نسبت NPK

کودهای شیمیایی همیشه دارای NPK بالایی می‌باشند (ازت: فسفر: پتاسیم) از ۲۰ تا ۶۰ درصد یا بیشتر. میزان کل NPK برای کودهای آلی همیشه کم است.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت