کشت اقتصادی بابونه

کشت اقتصادی بابونه

بابونه یکی از گیاهان دارویی باارزش اقتصادی بالاست که در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی مصارف فراوانی دارد. بابونه گیاهی یک‌ساله و علفی، دارای گل‌هایی با گلبرگ‌های سفیدرنگ زبانه‌ای شکل در حاشیه و گلبرگ‌های لوله‌ای زردرنگ در مرکز و دارای انشعابات زیاد است. در این مقاله از شیمی گل با کشت اقتصادی بابونه بیشتر آشنا می‌شویم.

بابونه یکی از گیاهانی است که با شرایط محیطی و آب‌وخاک متنوع قادر به رویش می‌باشد. این گیاه تقریباً در تمامی مناطق به جز مناطق با شوری بالا می‌توان این گیاه را کشت کرد. لازم به ذکر است که گیاه بابونه جزو معدود گیاهانی است که به‌خوبی می‌تواند شوری آب را تحمل کند و در مناطق دارای آب‌شور می‌توان آن را کشت کرد.

کشت بابونه از طریق بذر انجام می‌شود که هم به صورت کشت مستقیم بذر در زمین اصلی و هم به صورت نشاکاری قابل انجام است. بابونه را می‌توان هم به صورت پاییزه و هم به صورت بهاره کشت کرد. زمان مناسب برای کشت پاییزه نیمه دوم شهریور و برای کشت بهاره نیمه دوم اسفند می‌باشد. به علت سبکی و ریزی بیش از حد بذر، می‌بایست 3 الی 5 برابر حجم بذر ماسه بادی یا خاک اره را با بذر مخلوط و در سطح خاک زمانی که باد نمی‌ورزد به طور یکنواخت پخش کرد و پس از آن با زدن یک غلتک سبک موجب چسبیدن بذر به ذرات خاک شد. به دلیل تحمل خوب گیاه نسبت به سرمای زمستان، کشت پاییزه گیاه باتوجه‌به شروع رویش گیاه در فصل پاییز و استفاده از نزولات جوی و همچنین عملکرد بالاتر نسبت کشت بهاره از اولویت بالاتری برخوردار است.

مقدار کود مصرفی:

در کشت پاییزه مقدار 5 تا 10 تن کود پوسیده دامی را در ابتدای فصل در زمین پخش می‌کنند. پس از آن شخمی سطحی زده شده و زمین را صاف می‌کنند. در فصل بهار نیز مقدار 60 تا 80 کیلوگرم کود اوره به صورت سرک در مزرعه اعمال می‌شود. اوره به صورت سرک کمک شایانی به رشد مجدد گیاه در بهار خواهد کرد. اگر در سال‌های بعد نیز اقدام به کشت بابونه در همان زمین شود، بایستی به میزان 60 کیلوگرم کود اکسید فسفر و 60 کیلوگرم اکسید پتاس و 20 کیلوگرم کود اوره در هر هکتار هم‌زمان با عملیات خاک‌ورزی به زمین اضافه شود.

برداشت بابونه:

کشت اقتصادی بابونه و زمان مناسب برای برداشت گل‌ها هنگامی است که آنها کاملاً باز شده باشند. گل‌ها را باید حداکثر به همراه 5 سانتی‌متر از دمگل برداشت کرد. برداشت گل به همراه دمگل بیشتر سبب کاهش کیفیت اسانس می‌شود. بهترین رمان برای برداشت بابونه در اوایل ظهر می‌باشد که گیاه دارای بیشترین مقدار اسانس است.

برخی خواص بابونه:

  • رفع مشکلات گوارشی: مؤثر بر عملکرد صحیح معده، به هضم غذا کمک کرده، ترشحات هضم را بالا برده و گوارش را تسهیل می‌کند.
  • درمان زخم معده و ورم معده
  • تسکین در عضلات و مفاصل: دارای خواص ضد درد بوده و برای کاهش سردردهای شدید، سینوس‌ها، دندان‌درد و آسیب‌های استخوانی استفاده می‌شود.
  • آرامش‌بخش و رفع بی‌خوابی
  • حفظ سلامت کبد و کارکرد صفرا
  • کاهش التهاب لثه، زخم دهان و آبسه دندان
  • درمان سرماخوردگی و رفع گلودرد: طبع بابونه گرم و خشک است و نوشیدن دمنوش و پای بابونه در فصل سرد به گرم نگه‌داشتن بدن کمک زیادی می‌کند.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت