آمینو اسید - اسید آمینه در گیاهان

کاربرد اسید آمینه در گیاهان

اسیدهای آمینه که در تمام سلول های زنده وجود دارند، مولکول های آلی هستند که اغلب از آن ها به عنوان عناصر سازنده پروتئین یاد می شود. اسیدهای آمینه با یکدیگر پیوند می خورند و زنجیرهای طولانی پلی پپتیدی را تشکیل می دهند، که به نوبه خود انواع مختلف پروتئین موجود در تمام موجودات زنده را تشکیل می دهد.

گیاهان مانند هر ارگانیسم زنده، با تشکیل توالیهای اسید آمینه، به ساخت پروتئین اقدام می کنند. استفاده از اسید آمینه موجب صرفه جویی در انرژی جهت انجام مجموعه فرآیندهای متابولیکی خواهد شد که در نتیجه افزایش تولیدات و محصولات کشاورزی را در پی خواهد داشت.

اسیدهای آمینه گیاهان بر حسب منشا به دو دسته اسیدهای آمینه گیاهی و حیوانی تقسیم بندی می شوند و تنها اسید آمینه L است که جهت متابولیسم گیاه فعال بوده و هست، بنابراین همانطور که انسان ها و سایر موجودات زنده، به یکسری اسید آمینه خاص نیاز دارند، گیاهان هم دارای طبقه بندی اسیدهای آمینه خاص و مورد نیاز خود هستند، به علاوه بهترین اسید آمینه برای انسان ها، اسیدهای آمینه با منشا گیاهی است.

به عنوان مثال، منبع سالم پروتئین گیاهی و اسیدهای آمینه، پروتئین سویا است که حاوی بالاترین اسید آمینه گلیسین در گیاهان است. گلیسین، کوچکترین اسید آمینه ای است که در بافتای گیاهی نفوذ کرده و گلیسین را به یک ماده شیمیایی ایده آل تبدیل می کند.

آمینو اسید - اسید آمینه در گیاهان

پروتئین های گیاهی، همزمان با رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم های مفید در یک خاک سالم و آلی، آنزیم هایی تولید می کند که مواد آلی را هضم و تجزیه کرده و این اسیدهای آمینه توسط ریشه گیاه جذب می شود، این فرآیند هضم پروتئینی باعث فرآیند هیدرولیز آنزیمی می گردد و ساختار بیولوژیکی را با حفظ کاربری بودن مولکول اسید آمینه حفظ می کند.

آمینو اسیدهای تولید شده توسط هیدرولیز، اسیدهای آمینه ای L نامیده می شنود. ارگانیسم ها به راحتی توسط سلولهای گیاهی جذب شده و آمینو اسیدهای مصنوعی با استفاده از فرآیندهای هیدرولیز قلیایی و اسیدی تولید می شوند که به اسید آمینه d معروف هستند و از نظر بیولوژیکی فعال می باشند.

گیاهان برای رشد و نمو خود، باید از 22 اسید آمینه پروتئین ساز استفاده نمایند، این در حالی است که برخی از علف کش ها مانند گلیفوزات، موجب مهار سنتز آمینو اسید شده و رشد گیاه را مختل می کنند، مطالعات نشان داده است که مکمل های دارای اسید آمینه می توانند به بهبود وضعیت گیاه، کمک بسیاری نمایند.

به عنوان کمپلکس آلی، اسیدهای آمینه می توانند ریزمغذی ها را به شکل قابل ملاحظه ای، سازگار با محیط زیست، ارائه دهند. این کمپلکسای ایجاد شده، به سرعت و از طریق سطح برگ ها جذب شده و توسط گیاهان جا به جا می شوند و در نهایت متابولیزه می گردند.

 اسیدهای آمینه مهم در گیاهان

  • گلیسین : گلیسین با قدرت پیچیدگی بالا، به روند فتوسنتز کمک کرده و پیش ماده کلروفیل است.
  • لیزین : لیزین به عنوان منبع ذخیره کننده نیتروژن گیاهی، به فعال سازی کلروفیل، تنظیم روزنه و ایجاد گرده کمک می کند.
  • اسید آسپارتیک : این منبع نیتروژن،برای سنتز سایر اسید آمینه ضروری است و در مراحل اولیه رشد گیاهی قرار دارد.
  • پرولین : پرولین، همراه با مقاومت در برابر عفونت قارچی، تقش مهمی در رشد موثر گیاه داشته و با غلبه بر تنش هایی مانند خشکسالی، درجه حرارت شدید و شوری، نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند.

اسیدهای آمینه با همراهی و همراه در فراهم آوری زیستی، نقش به سزایی را جهت رشد موثر و با دوام گیاه ایجاد کرده و با عبور از سد برگ ها و جذب توسط سلول های برگ، مورد استفاده واقع می شوند یا به سایر قسمت های گیاه مانند گل ها و میوه ها منتقل شده و در آنجا مورد استفاده قرار می گیرند.

در نهایت، در تغذیه گیاهی، اسیدهای آمینه، نقش مهمی را عهده دار هستند و فن آوری پیشرفته ای را برای ارائه ریزمغذی ها و ایمنی مطلوب ارائه می دهند.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت