کود مورد نیاز برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

رشد گیاهان آپارتمانی رنگ، بافت، گرما و زیبایی را به خانه می‌بخشند. آنها در تمام طول سال می‌توانند کیفیت هوا را بهبود ببخشند. رشد بسیاری از گیاهان آپارتمانی آسان است، اما برای رشد باید از آنها مراقبت مناسبی صورت گیرد. همه ما از اهمیت آبیاری و روشنایی مناسب، رطوبت و دما که از مهم‌ترین مؤلفه مراقبت از گیاهان آپارتمانی هستند، آگاهی داریم، اما درباره کوددهی گیاهان آپارتمانی کمتر آگاه هستیم. در این مقاله از شیمی گل به این موضوع می پردازیم که چرا گیاهان آپارتمانی نیاز به کود دارند؟

بسیاری از مردم اهمیت کود دادن به گیاهان آپارتمانی را نادیده می‌گیرند. بااین‌حال، تغذیه مناسب برای رشد گیاهان سالم و زیبا ضروری است. برخلاف باغچه‌های بیرونی که در آن طبیعت باران فراهم می‌کند و گیاهان می‌توانند ریشه‌های جدیدی را برای جستجوی غذا بفرستند، مواد مغذی موجود برای یک گیاه آپارتمانی به‌شدت با مقدار خاک در گلدان و آنچه که برای تغذیه تکمیلی فراهم می‌کنید محدود می‌شود.

زمان مناسب برای افزودن مواد مغذی به گلدان

به کود به‌عنوان نیمه دوم خاک گلدان خود فکر کنید. هنگامی که خاک گلدان تازه است، گیاهان شما به کود زیادی نیاز نخواهند داشت. این امر به‌ویژه در مورد خاک‌های مدرن و غنی‌شده گلدان صدق می‌کند که اغلب دارای کود و سایر مواد افزودنی مخلوط هستند. بااین‌حال، پس از حدود دو ماه، گیاه مواد مغذی موجود در خاک را مصرف می‌کند، بنابراین در صورت تمایل برای رشد سالم باید کوددهی کنید.

هنگامی که یک گیاه در خانه رشد می‌کند، نور کمتری دریافت می‌کند و این‌گونه رشد گیاه به‌شدت کند می‌شود، به همین منظور برای دریافت مواد مغذی موردنیاز خود برای رشد، به طور مرتب به کود نیاز دارد. بیشتر اوقات، زمانی که گیاه به طور فعال در خانه رشد می‌کند، زمانی که به غذای بیشتری نیاز دارد یا عنصر خاصی مانند آهن کافی ندارد، شاهد کمبودهای تغذیه‌ای هستیم و ممکن است برگ‌ها رنگ‌پریده شوند.

هنگام گلدهی گیاهان نیز کمبودهایی را مشاهده می‌کنیم. فرایند گلدهی ممکن است از عناصر خاصی استفاده کند که باعث بروز کمبود در برگ‌ها شود. کودها یکی از متداول‌ترین روش‌های مورداستفاده برای تقویت رشد سالم در گیاهان هستند. آنها را می‌توان برای جبران خاک ضعیف یا تقویت گیاهان درست قبل از گلدهی یا میوه دهی استفاده کرد.

اکثر گیاهان آپارتمانی از کوددهی منظم یا نیمه منظم بهره‌مند می‌شوند. گیاهان اکثر مواد مغذی موردنیاز خود را از خاک دریافت می‌کنند، اما خاک باید این مواد مغذی را نیز از جایی دریافت کند. در طبیعت، خاک مواد مغذی را از ترکیب، مواد گیاهی در حال پوسیدگی، حشرات و حیات‌وحش دریافت می‌کند. بااین‌حال، در داخل خانه، خاک مواد مغذی تازه کمتری به آن اضافه می‌کند که باعث می‌شود گیاهان گلدانی با احتمال بیشتری مواد مغذی خود را از دست بدهند.

اهمیت کوددهی گیاهان آپارتمانی

گیاهانی که در یک باغ آبی رشد می‌کنند با همین مشکل مواجه خواهند شد. گیاهان مواد مغذی خود را از آب دریافت می‌کنند، اما اگر آب یک سیستم بسته باشد و هیچ‌چیز جدیدی به آن اضافه نشود، مواد مغذی در نهایت تمام می‌شوند. استثنا در این مورد گیاهان هوا هستند، زیرا هوای خانه شما یک سیستم بسته نیست. بااین‌حال، اگر از سوءتغذیه رنج می‌برند، می‌توانید مقداری کود مایع به آنها بدهید.

کودهایی مانند کود نیتروژنه مایع GMS باعث جذب بیشتر ازت توسط گیاه به دلیل دارا بودن دو نوع یون قابل جذب ازت نیترات No3 و آمونیوم Nh3 می‌شود همچنین پایدارتر بودن و عدم از‌دست‌رفتن ازت در اتمسفر و در صورت آبشویی فرم نیتراته، فرم آمونیومی میتواند توسط گیاه جذب شود که باعث افزایش رشد و فتوسنتز در گیاهان می گردد.

برخی از علائم رایج کمبود مواد مغذی عبارت‌اند از:

  • برگ‌های تغییر رنگ داده
  • کاهش رشد
  • تأخیر در گلدهی
  • گل‌های کوچک غیرمعمول

این علائم می‌تواند در اثر عوامل دیگری مانند آفات و بیماری‌ها ایجاد شود. هنگامی که گزینه‌های دیگر رد شد و مطمئن شدید که علت کمبود مواد مغذی است، باید گیاهان خود را برای اصلاح کوددهی کنید. در موارد خفیف، آسیب را می‌توان معکوس کرد، بنابراین تشخیص زودهنگام سوءتغذیه بسیار مهم است.

گیاهان مختلف نیازهای غذایی متفاوتی دارند. گیاهانی که بزرگ‌تر هستند، گل‌ها یا میوه‌های بزرگ‌تری دارند یا به طور طبیعی در خاک‌های غنی و متراکم از نظر تغذیه رشد می‌کنند، به کوددهی مکرر نیاز دارند. از طرف دیگر، گیاهانی که کوچک‌تر هستند، یا به طور طبیعی در خاک ضعیف یا شنی رشد می‌کنند، به کوددهی کمتری نیاز دارند.

خاک متراکم مواد مغذی را راحت‌تر از خاک سست و شنی نگه می‌دارد. به‌این‌ترتیب، خاک متراکم‌تر به کوددهی کمتری نیاز دارد، درحالی‌که خاک‌های سست‌تر به کوددهی مکرر نیاز دارند. در حالتی مشابه، اگر به‌طورکلی خاک کمتری وجود داشته باشد، گیاه شما سریع‌تر مواد مغذی را تخلیه می‌کند، به این معنی که باید به‌دفعات بیشتری آن را کود دهید. با انجام مناسب این کار نیاز گیاهان آپارتمانی به کود برآورده شده و گیاه رشد مناسبی خواهد داشت.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت