هیومیک اسید چیست؟و چه کاربردهایی دارد؟

هیومیک اسید چیست ؟

هیومیک اسید از تجزیه اجساد گیاهان و جانوران و طی فرآیندهای طولانی مدت حاصل می‌شود. در واقع گیاهان و جانوران مدفون‌شده در خاک، در اثر تابش نور خورشید و با وجود گرما و رطوبت به منبع خوبی از مواد آلی و معدنی تبدیل شده‌اند، که یکی از این مواد معدنی هیومیک است. این ماده با ارزش گاهی از رسوباتی که از دوران ماقبل تاریخ به جا مانده‌است، به دست می‌آیند.

خواص هیومیک اسید:

1- ساختار خاك را بهبود مى بخشد.

2- به ریشه زایى بهتر کمک مى کند.

3- باعث نگهدارى بیشتر آب در خاك مى شود.

4- به رشد سریع باکتریهاى مفید درخاك کمک مى کند.

5- به انحلال و آزادسازى عناصر ماکرو و میکرو کمک کرده و در نتیجه نیاز به کودهاى شیمیایى را به نحو محسوسى کاهش مى دهد.

6- مقاومت به شورى، کم آبى و سرما را افزایش مى دهد.

7- از سمیت کودها و عناصر اضافى موجود درخاك مى کاهد.

8- دوام آن زیاد است و تا چند سال اثر آن در خاك باقی می ماند.

9- مقاومت گیاه را در مقابل انواع بیماریها افزایش داده و نیاز به مصرف سموم را به نحو محسوسى کاهش مى دهد.

10- سرعت جوانه زنى بذر را افزایش مى دهد.

11- با طبیعت سازگار است و خطرى براى گیاه و یا محیط زیست ندارد.

میزان و چگونگى استفاده هیومیک اسید در خاك:

نحوه و میزان مصرف هیومیک اسید در باغات پسته بسته به نوع آبیارى (تحت فشار یا غرقابى) و دبى آب در دسترس متفاوت است.

چنانچه سیستم آبیارى باغات تحت فشار بوده و دور آبیارى بین 12 تا 18 روز باشد مى توان از اسفندماه به فاصله هر دو نوبت آبیارى یک نوبت اقدام به مصرف هیومیک اسید مایع در سیستم کرد. میزان مصرف در نوبت اول 10 لیتر و در نوبتهاى بعدى 5 لیتر توصیه مى شود. در صورتیکه دور آبیارى بیشتر از 18 روز باشد، مقدار مصرف در نوبت اول به 15 لیتر و در نوبتهاى بعدى به 8 لیتر افزایش مى یابد.

در صورتى که در سیستم هاى تحت فشار کودهاى ماکرو محلول نیز از طریق تانک کود در سیستم تزریق میگردد باید توجه نمود که اسیدهیومیک با سولوپتاس بصورت همزمان مصرف نگردد زیرا مخلوط این دو کود ماده اى ژل مانند ایجاد مى کند.

زمانى که اسید هیومیک مصرف مى شود مى توان میزان مصرف کودهاى ازته را تا 30 درصد کاهش داد زیرا پیوند بین اسید هیومیک و ازت به نوعى از شستشوى بیش از حد ازت نیز جلوگیرى مى کند.

بهترین زمان تزریق، 4 ساعت پس از شروع آبیارى است تا اسید هیومیک بتواند همراه آب به همه جاى خاك نفوذ پیدا کند.

استفاده از هیومیک اسید با روش غرقابی:

اگر چه استفاده از اسید هیومیک در آبیارى غرقابى کمى مشکل به نظر مى رسد اما براى رفع آن راه حل وجود دارد.

روش اول این است که مى توان پس از کالیبره کردن بشکه شیردار براى هر هکتار، آن را سر جوى آب قرار داد. سپس اسید هیومیک مصرفى براى یک هکتار را در آن ریخته و پس از آنکه آب تا نصف کرتها را پر کرد. در مرحله  بعد شیر بشکه را باز کرده تا اسید هیومیک به آرامى و همراه با آب به همه جاى کرت نفوذ پیدا کند. سیستم هاى آبیارى غرقابى به دلیل آنکه آب سطح بیشترى از خاك را مى خیساند مقدار مصرف براى نوبت اول 20 لیتر در هکتار و براى حداکثر 2 نوبت دیگر 10 لیتر در هکتار محاسبه گردیده است.

روش دوم این است که  مى توان پس از کالیبره کردن یک تانکر 2000 لیترى سمپاشى براى یک هکتار، میزان اسید هیومیک مصرفى را در تانک آب ریخته و زیر سایه انداز درخت پاشید وسپس آبیارى را انجام داد.به دلیل اینکه اسید هیومیک داراى باندهاى آزاد فراوانى است و دور از انتظار نیست که این باندها با مولکولهاى محلول در آب پیوند تشکیل دهند استفاده از آنها با محلول سم به هیچ عنوان مجاز نیست.

شایان ذکر است که مولکول هیومیک اسید بسیار بزرگ و حجیم مى باشد به طورى که ورود آن به داخل سلولهاى برگ غیرممکن است امادرکودهایى که اسید فولیک همراه با هیومیک اسید است بدلیل کوچکتر بودن مولکول اسید فولیک و اثر آن به عنوان عامل کلات کننده، مصرف این نوع کودها همراه با کودهاى محلولپاشى امکان پذیر است. بر این اساس مصرف اسید هیومیک به تنهایى به عنوان کود محلولپاشى که متداول شده است بسیار بى مورد است زیرا علاوه بر آنکه جذب نمى شود هیچ ماده مغذى نیز به همراه ندارد که در تغذیه موثر باشد.

هیومیک اسید از تبلیغات تا واقعیت:

اکثر هیومیک اسیدهای موجود در بازار با مقدار زیاد اوره مخلوط مى شوند و لذا به محض باز کردن درب گالن اسید هیومیک بوى تند آمونیاك به مشام مى رسد. یک اسید هیومیک مرغوب هیچ بویى ندارد.

نوع دیگر هیومیک اسید هاى موجود در بازار اسید هیومیک گرانول است. که در واقع همان پودر زغال سنگ است که با بنتونیت و اوره گرانول شده است.  مصرف آنها به دلیل وجود عناصر سنگین بسیار خطرناك است. زیرا 2 تا 3 سال پس از مصرف، منجر به افزایش عارضه سرخشکیدگى در باغ خواهد شد که ناشى از اثرات مضر فلزات سنگین موجود در آنهاست.  لذا به هیچ وجه نباید استفاده شود.

 

 

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت