تاثیر هیومیک اسید بر عملکرد زعفران

تاثیر هیومیک اسید بر عملکرد زعفران

زعفران از گران‌بهاترین گیاهان زراعی محسوب می‌شود. ایران از مهم‌ترین تولیدکنندگان این گیاه به شمار می‌رود. زعفران یک گیاه نیمه‌گرمسیری بوده و در مقابل گرما و سرما مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می‌دهد. یکی از موارد مورد اهمیت در کشت زعفران، خاک مناسب آن می‌باشد. در این مقاله شیمی گل تاثیر هیومیک اسید بر عملکرد زعفران را بررسی می کنیم.

خاک‌های سبک به دلیل کاهش حاصلخیزی خاک و عدم نگهداری آب و رطوبت کافی و همچنین خاک‌های بسیار سنگین نیز جهت رشد گیاه مناسب نمی‌باشند. خاک‌های دارای بافت متوسط و زهکشی مناسب که ماده آلی بالایی داشته باشند برای کشت این گیاه مناسب هستند.

یکی دیگر از مواردی که در کشت زعفران بسیار حائز اهمیت است تغذیه آن است. ازاین‌رو تغذیه مناسب و به‌موقع سبب افزایش عملکرد و کیفیت محصول می‌شود.

عناصر غذایی موردنیاز زعفران

به‌طورکلی سه عنصر نیتروژن، پتاسیم و فسفر به‌عنوان عناصر اصلی و پرمصرف در کشت زعفران شناخته می‌شوند. علاوه بر این عناصر، استفاده از عناصری مانند روی و آهن نیز بایستی در برنامه غذایی زعفران قرار گیرد. استفاده متعادل از کلیه عناصر غذایی هم‌زمان با مصرف کودهای آلی و زیستی موجب افزایش حاصلخیزی خاک در کشت زعفران می‌شود.

در بین کودهای آلی، هیومیک اسید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا استفاده از آن به‌نوعی خاک را ترمیم کرده و حاصلخیزی خاک و محصولات را بالا می‌برد. افزودن اسیدهیومیک موجب رشد بیشتر بنه‌های خواهری شده و تعداد جوانه در هر بنه به بیشترین مقدار رسیده و متعاقباً تولید زعفران افزایش می‌یابد.

همچنین اسیدهیومیک از طریق ترکیبات هورمونی، کمک به رساندن عناصر ضروری به گیاه، ترمیم خاک‌های از بین رفته و بهبود خواص فیزیکی آن، باعث افزایش میزان گل‌دهی و تولید زعفران می‌شود.

بعضی از اثرات مثبت استفاده از کود هیومیک اسید بر زعفران

  • بر روی آنزیم‌های مؤثر در رشد تأثیر گذاشته و سبب باروری این گیاه می‌شود.
  • باعث بهبود تنفس و عمل فتوسنتز می‌شود.
  • وزن تر و خشک کلاله گیاه را افزایش می‌دهد.
  • وزن خشک ریشه یا بنه دختری را افزایش می‌دهد.
  • میکروارگانیسم‌های موجود در خاک را به فعالیت بیشتر تحریک کرده و در نتیجه مواد مغذی سریع‌تر و بیشتر به ریشه گیاه می‌رسد.
  • جذب فسفر در مجاورت هیومیک اسید بیشتر شده و در نتیجه گل‌دهی زعفران افزایش می‌یابد.
  • اسیدهیومیک موجب در دسترس قرارگرفتن انواع هورمون‌ها و مواد محرک رشد مانند سیتوکنین، اکسین، بیوتین و اسید پنتوئیک می‌شود.

اسیدهیومیک به حالت‌های مختلفی در دسترس کشاورزان قرار دارد از جمله: جامد به‌صورت پودری محلول در آب، مایع و کود آلی گرانوله

نحوه مصرف هیومیک اسید

جهت افزایش تاثیر هیومیک اسید بر عملکرد زعفران نحوه استفاده صحیح آن بیسیار با اهمیت است. استفاده از پنج کیلوگرم اسیدهیومیک پودری در هر هکتار می‌تواند عملکرد گیاه را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد. در صورت افزایش این میزان به 100 کیلوگرم در هکتار، می‌توان 19 درصد افزایش قطر ریشه یا پیاز زعفران و 70 درصد افزایش وزن آن را نیز انتظار داشت.

یکی از انواع کودهای حاوی هیومیک اسید که می‌توان از آن استفاده کرد، کود آلی هیومیک مخصوص زعفران شیمی گل می‌باشد.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت