نفش مواد مغذی در رشد گیاهان

اهمیت مواد مغذی در رشد گیاهان

همه ما بارها و بارها در مورد اهمیت مواد مغذی در رشد گیاهان بسیار شنیده ایم . به لحاظ  اهمیت مواد مغذی و کاربرد مواد مغذی در گیاهان، کارشناسان مواد مغذی را معادل رژیم غذایی انسان می‌دانند، اما آیا اهمیت هر کدام از این عناصر و مواد مغذی به یک اندازه است؟ آیا گیاهان شما به یک اندازه به پروتئین، ویتامین یا سایر مواد معدنی و عناصر مغذی نیاز دارند؟

هر باغبان به خوبی می‌داند که هر کدام از مواد معدنی مخصوص گیاهان با چه کاربردی و به چه صورتی به کار ببرد که بهترین نتیجه را بگیرد.

مواد مغذی برای رشد، سلامتی و زیبایی گیاه لازم و ضروری است، به علاوه کشاورزان نحوه کاربرد هریک از مواد مغذی را یافته و از طریق علائم و نشانه‌هایی که در گیاهان مشاهده می‌کنند، نیازهای گیاه را تشخیص داده و مواد مغذی مناسب گیاه را به کار می‌برند.

شکل ظاهری، تغییر رنگ و علائم دیگر هم دربردارنده پیام‌هایی هستند که در مورد سلامت گیاهان و وضعیت گیاهان گزارش می‌دهند.

نفش مواد مغذی در رشد گیاهان

جهت یادگیری این علائم لازم نیست که شما یک دانشمند، یک کشاورز خبره یا حتی یک باغبان حرفه ای باشید، شکل ظاهری، تغییر رنگ و علائم دیگر در گیاهان هر یک دارای پیام و علائمی‌ در مورد سلامت گیاهان و چگونگی تعادل عناصر بوده و استفاده از مواد مغذی به نوعی، بی شباهت به مدیریت سلامتی ما از بسیاری از جهات نیست.

کافی است که چند ترفند ونکته ساده را در مورد مواد غذای گیاهی بیاموزید که در این مقاله به طور مختصری به آن ها اشاره خواهیم کرد :

عنصر نیتروژن برای رشد ساقه، یک عامل و ماده مغذی ضروری و مورد نیازاست ولی در نظر داشته باشید که مقادیر بالای این عنصر سبب کاهش ایمنی و توانایی میوه دهی و ثمر دهی گیاه خواهد شد.

فسفر، سیستم ریشه گیاه، ظرفیت ایجاد بذر، مقاومت در برابر بیماری و جلوگیری از آفات را تقویت می‌کند و گلدهی و شکوفه دهی را بهبود می‌بخشد که همین امر موجب تقویت بافت گیاهی و طعم دهی خوراکی و سبزیجات می‌گردد.

برای تولید ریشه و بذر گیاهان، وجود عنصر پتاسیم یا پتاس از مهم ترین مواد مغدی مورد نیاز است که توانایی تحمل گرمای شدید را در گیاه ایجاد کرده و از جذب بیش از حد سایر مواد معدنی به ویژه منیزیوم و کلسیم جلوگیری می‌کند.

بافت‌های گیاهی جهت خنثی شدن اسیدیته در گیاه و خاک اطراف برای حفظ سلامتی گیاه در حد مطلوب به کلسیم نیاز مبرم دارند.

  • منیزیوم

منیزیوم به افزایش فسفر و تقویت تولید کلروفیل کمک می‌کند و باعث ایجاد رنگ سبز درخشان در گیاه می‌شود و کمبود منیزیوم، رنگ آمیزی ضعیف و ظاهر پژمرده را در پی خواهد داشت.

جهت تامین مواد مغذی گیاهی، استفاده از کود‌های شیمیایی NPK بهترین گزینه پیش رو است که حاوی سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. این سه ماده معدنی، مهم ترین ریزمغذی‌های تشکیل دهنده خاک هستند.

نیتروژن و فسفر موجود در کودهای NPK به آسیب‌های اکولوژیکی کمک زیادی می‌کنند و یک روش ایمن با حفظ محیط زیست است و از طریق تثبیت نیتروژن، تولید طبیعی مواد مغذی در اطراف ریشه به رشد  گیاه کمک خواهد کرد.

بنابراین همچون تنوع رژیم غذایی که برای حفظ سلامتی و شادابی بدن لازم و ضروری است، استفاده از کودها و رژیم مواد مغذی در گیاهان هم به همان اندازه مهم و ضروری است، برای داشتن یک محصول پربرکت، لازم است که نیازهای خاک و گیاهان را دریابید و این نکته را در نظر داشته باشید که گیاه هم همچون انسان  یک جاندار است و حق حیات دارد، لذا لازم است که بهترین و مناسب ترین رژیم مواد مغذی برای گیاهان استفاده شود‌ تا با حفظ سلامتی، به محصول قابل توجه دست یافت.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت