استفاده از کود مایع گوگرد در کشت کلزا

استفاده از کود مایع گوگرد در کشت کلزا

کود گوگرد حاوی یک ماده مغذی اساسی موردنیاز همه گیاهان و محصولات زراعی برای رشد بهینه است. گوگرد در واقع سومین ماده مغذی محدود در خاک برای تولید غلات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای است. گیاهان سولفور را به‌صورت سولفات (SO4) جذب می‌کنند که مانند نیترات در خاک بسیار متحرک بوده و مستعد شست‌وشو در شرایط مرطوب خاک به‌خصوص در خاک‌های شنی است. در این مقاله به بررسی استفاده از کود مایع گوگرد در کشت کلزا می‌پردازیم.

گوگرد جزء ساختمان اسیدآمینه‌های سیستئین و متیونین است که هر دو این اسیدهای آمینه به جز شرکت در ساختار پروتئین‌ها دارای نقش بسیار مهمی برای سلول گیاهی هستند. گوگرد و این دو اسیدآمینه در اتصال اجزای پروتئین‌ها به هم، کاهش تنش‌های محیطی، افزایش قدرت دفاعی گیاه، افزایش سوخت‌وساز و متابولیسم، فعال‌سازی آنزیم‌ها، بیوسنتز کوآنزیم‌ها و افزایش کیفیت دانه‌ها نقش مهم و تعیین‌کننده دارند.

نقش گوگرد در زراعت کلزا

کلزا گیاهی علفی و با دوره رشد یک‌ساله می‌باشد و دارای رقم‌های متنوعی است که هرکدام خاصیت‌های متفاوتی دارند، به‌گونه‌ای که این گیاه در مناطق سرد، گرم و معتدل کاشته می‌شود. دانه‌های کلزا بسیار ارزشمند بوده و پس از استحصال روغن آنها، کنجاله‌ها که سرشار از پروتئین است مورداستفاده دام قرار می‌گیرد.

ازآنجایی‌که عنصر گوگرد در ساختار پروتئین‌ها نقش داشته و همچنین رشد زایشی را افزایش می‌دهد، کمبود آن در کشت کلزا ممکن است سبب توقف رشد اندام‌های زایشی و یا منجر به عقیمی خورجین‌ها شود. در کلزاهای کشت شده در خاک‌های با فقر گوگرد، علائم کمبود بیشتر در اوایل غنچه دهی و گلدهی مشاهده شده و سبب ریزش خورجین‌ها می‌شود. به همین دلیل نیاز کلزا به گوگرد حدود سه برابر سایر غلات می‌باشد. همچنین طبق تحقیقاتی که در زمینه کشت کلزا با تیمار کود گوگرد انجام شده، مشاهده شده که مصرف کود گوگرد تا میزان 100 کیلوگرم در هر هکتار سبب افزایش درصد روغن آن می‌گردد.

علائم کمبود گوگرد در گیاه کلزا چیست؟

در زمان کمبود گوگرد در خاک زراعی، رشد بوته‌های کلزا کاهش پیدا می‌کند، رشد برگ‌ها متوقف شده و همچنین پشت برگ‌ها به رنگ ارغوانی درمی‌آید. فقدان گوگرد سبب تأخیر در گلدهی کلزا می‌گردد. برگ‌های کلزا به شکل فنجان درآمده و لکه‌های ارغوانی مایل به قرمز در برگ‌ها، ساقه‌ها و خورجین‌ها ظاهر می‌گردد و علاوه‌برآن رنگ گل ها زرد کم‌رنگ شده و شکل ظاهری آن ها تغییر می‌کند.

مزایای استفاده از کود مایع گوگرد

  • باعث کاهش تجمع نیترات در محصولات کشاورزی می‌شود.
  • باعث حذف بی‌کربنات از آب آبیاری می‌شود.
  • باعث اصلاح خاک‌های شور یا شور قلیایی می‌شود.
  • میزان نشاسته در محصولات غده‌ای مانند سیب‌زمینی را افزایش می‌دهد.
  • باعث افزایش خواص کمی و کیفی محصولات دانه‌ای می‌گردد.
  • تولید میوه را در درختان افزایش می‌دهد.
  • خصوصیات فیزیکی – شیمیایی به‌خصوص نفوذپذیری خاک را افزایش می‌دهد.

همچنین گوگرد مایع موجب کاهش اسیدیته خاک‌های آهکی شده و حلالیت سایر عناصر غذایی کم‌مصرف را افزایش می‌دهد.

کود گوگرد مایع شیمی گل یکی از بهترین نمونه‌های کودهای گوگردی است که در بسته‌بندی‌های 1، 5 و 20 لیتری در دسترس کشاورزان است و به‌صورت محلول‌پاشی و یا در آب آبیاری می‌توان مورداستفاده قرارداد. مقدار استفاده از کود مایع گوگرد در کشت کلزا 2 تا 5 لیتر در هکتار برای گیاهان زراعی مناسب است.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت