آفت درخت بادام

آفت درخت بادام

درخت بادام، درختی از خانواده روزاسه آ بوده که دارای دانه‌های خوراکی است‌ این درخت دارای پوست قهوه ای یا خاکستری بوده و بسته به نوع آن، دارای گل های صورتی کمرنگ و میوه‌های سبز رنگ است. درختان بادام، می‌توانند ارتفاعی بین 90 تا 10 متر و طول عمر 30 تا 40 سال داشته باشد.

مغز درخت بادام، به صورت خام یا به صورت کره، آرد، روغن، رب، شربت و ترکیب با شیر مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت عطرسازی، صنعت دارو و لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

یکی از کلیدهای نگهداری از یک باغ بادام تولیدی و سودآور، توانایی تشخیص و مدیریت بیماری‌های تنه و شاخ و برگ گیاه است.

بادام، یکی از مغزهای بسیار خوشمزه و مغذی است و بسیاری از افراد، تلاش می‌کنند تا بادام یا آجیل مورد علاقه خود را پرورش دهند. متاسفانه، بادام تنها مورد علاقه انسان ها نبوده و حشرات و آفت‌های زیادی هستند که بادام یا شاخ و برگ درختان بادام را مصرف می‌کنند و هنگام درمان آفت روی درختان بادام، شناخت علائم آفت درخت بادام بسیار مهم است .

مورچه ها، شته ها، عوامل قارچی و میکروبی، از جمله آفت‌هایی هستند که باعث ایجاد لکه‌های برگ زرد، تغییر شکل گل در برگ ها و گل ها می‌شوند. درخت بادام می‌تواند از بیماری‌های مختلف قارچی و باکتریایی و آفت‌های مختلف، آسیب ببینند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

پرمژدگی ورتسیلوم (Verticillium)

یک بیماری قارچی ناشی از خاک است که از طریق ریشه وارد درخت بادام می‌شود و در نهایت می‌تواند درخت بادام را از بین ببرد.

پس از چند سال، در واقع آب و مواد مغذی را که قرار است، از ریشه به سایر قسمت‌های درختان منتهی شود، را مسدود می‌کند و در نتیجه شاخه‌های کامل را از بین می‌برد.

پرمژدگی ورتسیلوم (Verticillium)

ورتسیلوم، خسارت‌های اقتصادی زیادی را در باغ‌های کالیفرنیا ایجاد کرده و متاسفانه عامل بیماری زایی می‌تواند تا سال های متوالی و بدون هیچ میزبان گیاهی در خاک زندگی کند.

اولین اقدام  لازم، پیشگیری در برابر پژمردگی، در ورتسلیوم بوده تا بتواند مزرعه راحداقل برای مدت 4 سال حفاظت کند، درغیراینصورت کشاورزی با مشکلات متعدد و آفت زدن به محصول، همراهی دارد.

درنظر داشته باشید که در جهت اقدام‌های پیشگیرانه، انتخاب یک پایه که در برابر ورتسلیوم مقاوم است، کارایی زیادی دارد. نکته حائز اهمیت این است که آبیاری بیش ازحد، علاوه برایجاد علف‌های هرزخاص، موجب پراندگی و گسترش عامل بیماری زایی خواهد شد.

Crown Gall

این بیماری باکتریایی توسط آگورباکتریوم تومافاسیس ایجاد شده و از طریق زخم در سطح تنه و شاخ وبرگ درختان، وارد درخت بادام می‌گردد. فعالیت پاتوژن، منجر به ایجاد گال‌های مختلف شده و  در نهایت مسیرهای که قرار است آب و مواد غذایی را به قسمت‌های بالاتر گیاه منتقل کند، توسط این عامل باکتریایی مسدود می‌گردد.

Crown Gall

 کنه ها

کنه ها در انواع و اندازه‌های مختلف، می‌تواند به درختان بادام حمله کرده و در قسمت‌های پایینی برگ درختان زندگی کند. شایع ترین علامت ابتلا به این آفت، تغییر رنگ برگ درختان به زرد یا برنز شدن رنگ برگ درختان است، به علاوه حالت برگ درختان خمیده شده و تولید محصولات به شدت کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه گیری

بنابراین همانطور که ملاحظه میفرمایید، میوه‌های درخت بادام علاوه بر فرم دهی مناسب درخت، مسطح بودن سطح زمین، کاشت رقمی‌ با عادت رشد عمودی، دقت در تعیین تاریخ برداشت، ارزیابی شرایط خاک، نیاز به شناسایی آفت ها و عواملی دارد که در تخریب ریشه، ساقه، تنه، برگ و درنهایت ثمر گیاه بادام دخیل هستند و ضمن کنترل، این عوامل، به پیشگیری از آن ها اقدام نماییم و محصولات با ثمردهی بیشتر و سالم تر را انتظار داشته باشیم.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت