اثرات مثبت آفت کش ها و سموم آفت ها

اثرات مثبت آفت کش ها

واژه سموم و آفت کش ها (به انگلیسی :Pesticides) دامنه وسعی از ترکیبات از جمله حشره کش ها، قارچ کش ها، علف کش ها، جوندگان کش ها، نرم تن کش ها، نماتد کش ها و نیز تنظیم کننده های رشد گیاهان و سایر محصولات را در برمی گیرد.

جالب است که بدانید، محصولات آفت کش از اختراعات بشر امروزی محسوب نمی گردد و بسیاری از تمدن های باستان از آفت کش ها به شکل های گوناگون جهت محافظت از محصولات خود در برابر هجوم حشرات و آفت های گیاهی استفاده می کردند.

به عنوان نمونه سومریان باستان از گوگرد اولیه برای محافظت از محصولات خود در برابر حشرات استفاده می کردند یا در نمونه دیگر کشاورزان قرون وسطا بودند که با استفاده از مواد شیمیایی همچون آرسنیک و سرب در برابر هجوم آفت ها مقابله می کردند.

در این مقاله قصد داریم شما را با هشت مزیت سموم آفت ها یا به عبارتی آفت کش ها آشنا کنیم پس در ادامه همراه ما باشید:

اثرات مثبت آفت کش ها و سموم آفت ها

۱.افزایش تولید محصولات:

آفت کش ها به کشاورزان کمک کرده است تا مقدار محصول بیشتری را با مقیاس زمین زراعی کوچکتر تولید کنند و با این کار بهره وری محصولات را بین 20 تا 50 درصد افزایش می دهد.

۲.افزایش کیفیت محصولات :

سموم دفع آفت به کشاورزان این امکان را می دهد که از سایر ابزار کشاورزی همچون بذرها، کودهای شیمیایی و منابع آب، حداکثر بهره وری را داشته باشند ، از این رو آفت کش ها، ابزاری ضروری برای تولید پایدار مواد غذایی و الیاف با کیفیت بالا هستند.

۳.تولید محصولات با ارزش غذایی بالا :

مطالعات متعددی نشان می دهد که خوردن میوه و سبزیجات به صورت منظم تا حد زیادی خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها، فشارخون بالا، بیماری های قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های مغزی را کاهش می دهد واستفاده درست و کارشناسی از آفت کش ها به بهره وری و بازدهی هرچه بیشتر در این زمینه کمک خواهد کرد.

۴.کمک به مقرون به صرفه بودن تولیدات :

سموم دفع آفت ها موجب خواهد شد که کشاورزان، موادغذایی بیشتری را در همان زمین پرورش دهند به طوری که بررسی ها حاکی از آن است که تولید کنندگان سبزیجات ارگانیک در مقایسه با تولید کنندگانی که از علف کش ها استفاده می کنند، به طور قابل توجهی هزینه بیشتری را صرف علف های هرز دستی می کنند و این نکته به خوبی علت گران تر بودن غذای ارگانیک نسبت به غذای معمولی نشان می دهد.

۵.کمک به کاهش بیماری های منتقله از طریق آب و حشرات :

آفت کش ها به کاهش بیماری های منتقله از طریق آب و حشرات کمک زیادی می کند به عنوان مثال مالاریا، لایم، ویروس نیل غربی از جمله بیماری هایی هستند که با استفاده درست از آفت کش ها قابل پیشگیری هستند. آفت کش ها شیوع این بیماری ها را از طریق کنترل جمعیت جوندگان وحشرات انجام داده و به افزایش سلامت انسان کمک می کنند.

۶.کمک به حفظ محیط زیست :

آفت کش ها موجب خواهند شد که کشاورزان، محصولات بیشتری را در واحد سطح و زمین کمتر تولید کنند، بنابراین کاهش جنگل زدایی، حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک را به ارمغان خواهند آورد که همین امر موجب خواهد شد که محیط زیست حفظ شده و برای آیندگان باقی بماند.

۷.کمک به کشورهای در حال توسعه :

سموم آفت کش موجب شده است که کشورهای در حال توسعه به تولید کننده و به نوبه ای “سبد نان ” برای سایر کشور های جهان تبدیل خواهد شد. صادرات مواد غذایی به خصوص، به نفع مردم ساکن کشورهای معتدل است که فصول رشد کوتاه تری دارند.

۸.ذخیره ذخایر موجود در انبار :

مشکلی که پس از جمع آوری محصول  همچنان گریبانگیر کشاورزان عزیز و محترم است، موضوع کپک ها و جوندگانی است که به محصولات کشاورزی حمله برده و ضرر و زیان زیادی را به جای می گذارند. سموم دفع آفات که در محصولات ذخیره شده، استفاده می شود سبب ماندگاری محصول می شود و از تلفات عظیم آفات و بیماری ها پس از برداشت محصول جلوگیری کرده و از دانه محافظت می کند تا مصرف آن ایمن باشد.

نتیجه گیری :

بنابراین همانطور که ملاحظه میفرمایید که مزیت ها و اثرات مثبت آفت کش ها پرشمارند و مزیت اصلی آفت کش ها، حفاظت و نجات محصولات کشاورزی در برابر کلیه آفت های کشاوری و در نتیجه تولید محصولات کشاورزی باکیفیت و عاری از کلیه آفت هاست.

آفت کش ها سبب خواهند شد که علاوه بر کنترل آفات و ناقلین بیماری های گیاهی، کنترل ناقلین بیماری های انسان و دام میسر گردد و در نهایت به هدف اصلی که افزایش تولید غذا، حفظ محیط زیست و پیشگیری از بیماری هاست، دست یابند.

 

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند

ارتباط با کارشناسان فروش

09154211029

استعلام قیمت